Foodblogswap juni: Hartige scones

Deze maand doe ik voor het eerst mee aan de Foodblogswap wat inhoudt dat ik een foodblog toegewezen krijg en er een recept van mag kiezen en lichtjes aanpassen. Ik vind het een superleuk concept want zo kan ik mijn horizon van Foodbloggen nog wat vergroten en test ik onder lichte dwang ook nog eens een nieuw recept uit!

De foodblog waarmee ik deze maand kennis maakte was Foodaholic, een zonnige blog met veel eenvoudige, dagdagelijkse recepten. Echt in mijn straatje dus! Het was erg moeilijk om een receptje uit te kiezen maar automatisch gaat mijn oog toch altijd uit naar een bak-recept...aard van het beestje zeker?

Omdat ik de laatste weken al zoveel zoete gerechten heb gebakken koos ik dit keer voor een hartig receptje, namelijk de Hartige scones, gevuld met cheddar en bieslook. Helaas had ik natuurlijk deze opdracht weer tot het allerlaatste moment uitgesteld hoewel het al de hele maand op mijn to-do lijstje stond. Toen ik er eindelijk aan toe kwam (nadat oudste zoon naar school was en de jongste knock out in z'n box lag te slapen...) bleek er in de koelkast alleen nog wat mozzarella en feta te liggen. Ik koos de feta! In een ideale wereld zou ik in dit recept nog wat zongedroogde tomaten hebben verwerkt, maar die waren op!

Hoewel mijn hartige scones belange niet zo mooi uitzagen als die van de dames van Foodaholic (ja, ik had ze moeten instrijken met melk, I know...) smaken ze zeker zo lekker! Het zoute van de feta leent zich ideaal in dit hartige hapje. Een dun (of dik) laagje boter erover en smullen maar!

Voor 8 kleine scones

125gr bloem
1 theelepel bakpoeder
25gr boter
40gr feta
1 eetlepel bieslook, fijngehakt
75ml melk
peper
zout
knoflookpoeder
gedroogde oregano

(optioneel: zongedroogde tomaatjes)

Verwarm de oven op 200 graden.
Meng de bloem, bakpoeder, bieslook, peper, zout, knoflookpoeder en gedroogde oregano onder elkaar.
Voeg de verkruimelde feta en de boter in blokjes toe.
Bevochtig met de melk en kneed kort totdat je een samenhangend deeg hebt.
Verdeel het deeg in 8 porties en rol er kleine balletjes van.
Leg ze op een bakplaat met bakpapier en druk ze lichtjes aan.
Besmeer met melk en bak voor ongeveer 15-18 minuten totdat ze lichtgekleurd zijn vanboven.
Serveer met wat boter!

 

Reacties