Turkse pizza

Ik ben nog maar een handvol keer met het vliegtuig weg geweest. Ik ben gewoon echt geen fan van vliegen om het zacht uit te drukken. De eerste keer vliegen was ik 18 en ging ik met mijn vriendje (die uiteindelijk mijn man is geworden) op all-in vakantie naar Turkije. Doodsangsten heb ik uitgestaan, echt waar. De 10 dagen zon, zee, strand en vééééél eten maakte het wel een beetje goed, maar toch...
 
Op die vakantie heb ik Turkse pizza gegeten totdat het mijn oren uitkwam, echt waar. Ik vond dat zo lekker. En na die vakantie heb ik dat eigenlijk nooit meer gegeten totdat ik het recept zag voorbij komen in een kookboek. En ik waagde het erop.  Gecombineerd met een frisse salade en een dipsaus op basis van Griekse yoghurt was het een lekker, lichte avondmaal voor een zomeravond.
 
Voor 2 personen
 
Voor de pizza
4 tortilla's
250gr lamsgehakt (ik vond dit niet direct dus heb ik lamsburgers genomen die ik gewoon met een vork tot gehakt heb verkruimeld)
1 teentje knoflook
1/2de theelepel venkelzaadjes
1/2de theelepel paprikapoeder
1/2de theelepel komijn
peper
zout
2 eetlepels tomatenpuree
olijfolie
 
Voor de salade
1/2de kropsla
1 tomaat
1/4de komkommer
1/2de paprika
2 lente-uitjes
30gr feta
6tal olijven
peper
zout
olijfolie
rodewijn azijn
 
Voor de dipsaus
100gr griekse yoghurt
2 theelepels harissa
citroensap
zout
 
Verwarm een eetlepel olie in een koekenpan en bak daarin het lamsgehakt goudbruin.
Pers een teentje knoflook over het gehakt uit en kruid voldoende met paprikapoeder, peper, zout, komijn en venkelzaadjes.
Meng als laatste de tomatenpuree erdoor.
 
Meng voor de dipsaus de yoghurt, harissa en citroensap. Kruid met wat zout.
Maak de salade door de kropsla, tomaat,komkommer, paprika en lenteuitjes in grove stukken te snijden.
Halveer de olijven en verkruimel de feta over de salade en kruid met peper, zout, olijfolie en een scheutje rodewijn azijn.
 
Verdeel het gehaktmengsel over de 4 tortilla's. Beleg rijkelijk met de salade en een lepel van de dipsaus. Rol de tortilla op en eet smakelijk!
 
 
 
 

Reacties