Blauwe bessen tulband

Joepie, daar is de lente eindelijk!
De deur naar buiten kan terug open...
Hop, die kleuter de tuin in! ...

Welkom kilo's zand in mijn keuken vanuit de zandbak!
We vieren dit lente zonnetje met een zalige zoete, smeuige blauwe bessen tulband.
 
De cake is afgewerkt met een laagje crumble maar ik bespaar jullie dat deel van het recept want deze had totaal geen meerwaarde.
Origineel vroeg dit recept ook om karnemelk, maar dit had ik niet in huis. 5 secondjes google-en leerde me dat ik de karnemelk kon vervangen door een mengeling van room, melk en citroensap.
 
Dus, ziehier mijn recept voor deze zalige cake!
 
Voor 1 grote tulband, ruim voldoende voor 12 porties
 
225gr boter, op kamertemperatuur
400gr suiker
3 eieren
Sap van 1 citroen + 1 eetlepel zeste van citroen
360gr bloem
2 theelepels bakpoeder
snufje zout
150ml room
150ml melk
250gr blauwe bessen
Olie
 
Verwarm de oven op 160graden.
Vet de tulband zeer goed in met olie en bebloem dan. Klop de overtollige bloem uit de vorm.
Meng de melk met de room en 1 eetlepel citroensap. Laat kort staan.
Klop de boter samen met de suiker zeker 10 minuten tot een smeuige massa.
Voeg de eieren 1 voor 1 toe en daarna de rest van het citroensap en de zeste.
Meng de bloem met het bakpoeder en het zout.
Voeg nu om de beurt wat bloem en wat van het melkmengsel toe aan de boter.
Als alle ingredienten zijn toegevoegd, spatel de blauwe bessen eronder.
Stort het mengsel uit in de tulband en bak ongeveer 70 minuten in de voorverwarmde oven.
Test of de cake gaar is door een tandenstoker erin te prikken. Als deze droog eruit komt, is de cake goed.
Laat minstens 1u afkoelen voordat je hem ontvormt.
Smakelijk!
 
 

Reacties