Stroopwafel cupcakes

Vandaag geen receptje over het avond eten van gisteren....omdat het niet zo in de smaak was gevallen. Dat kan al eens gebeuren, toch? Het is niet alsof ik elke avond super schitterende gerechten uit mijn mouw tover. Ik zal een geheimpje verklappen: Soms kijk ik er ook gigantisch tegen op om weeral te moeten koken. Jaja, zelfs een rasechte foodie heeft wel eens een off-day. Dan gooi ik op goed geluk gauw iets samen, of worden wat aardappeltjes met een vleesje gebakken en eten we gewoon, gewoon....Traditioneel, zoals mijn broer het noemt. Maar geen nood, voor jullie duikel ik een receptje uit de kast van cupcakes die ik al een tijdje geleden heb gemaakt en heel erg smaakte. Deze stroopwafel cupcakes zitten vol met boter en suiker, echte calorie-bommetjes dus! Misschien dus de buren uitnodigen op de koffie en zo de calorieën verdelen. Zo kan je stiekem toch genieten van deze zaligheden en je staat op een goed blaadje bij de buren! Win-win situatie!
 
 
 
Wat heb je nodig (voor 12 cupcakes)
 
Voor de cupcakes
200gr bloem
180gr suiker
7gr bakpoeder
1 snuifje zout
1 ei
60gr plantaardige olie
180ml melk
5 stroopwafels, in kleine stukjes gesneden
 
Voor de afwerking
250 gram poedersuiker
250 gram zachte boter, op kamertemperatuur
1 theelepel speculaaskruiden of kaneel
6 stroopwafels
 
Hoe doe je het
 
Verwarm de oven op 180C. 
Voor de cupcakes meng je alle droge ingrediënten door elkaar. Meng alle natte ingrediënten in een tweede kom en meng de droge en natte componenten te samen. Roer 1 minuut stevig door elkaar. Voeg daarna de in stukjes gesneden stroopwafels toe. Verdeel het mengsel over de cupcake-vormpjes. (Ik gebruik een cupcake bakvorm waarin ik papieren vormpjes leg zodat ze zeker niet blijven plakken aan de bakvorm!). Bak 20-25 minuten in de oven. Laat afkoelen op een rekje.
 
Voor de botercrème, klop je de boter eerst mals. Voeg dan de poedersuiker en speculaaskruiden toe en klop minstens 5 minuten luchtig. 

Als je cupcakes afgekoeld zijn, spuit je een laagje botercrème op de cupcakes. Steek met een ronde steekvorm 12 cirkeltjes uit de overige stroopwafels en plaats er 1 op elke cupcake.
Smakelijk!

Reacties