Home made Focaccia met aioli, tomaat en rauwe ham

Heb ik al verteld dat brood bakken niet mijn sterkste vak is? Voor een of andere reden krijg ik maar geen voeling ermee. Ofwel smaakt mijn brood naar gist, is het te droog, of niet gaar, of een combinatie daarvan. Zoonlief eet ook alleen maar graag brood van de winkel en de mama eigenlijk ook (waarschijnlijk omdat mijn brood ook maar niet wilt lukken). Mijn avondschool lessen hebben me al geleerd dat kneden en rijzen belangrijk zijn en ik denk dat ik het kneed-gedeelte nu wel onder knie heb. Maar het rijs-gedeelte blijft wispelturige resultaten geven. En mijn oven, dat is al helemaal een ramp. Meestal is mijn brood al donkerbruin voordat het goed en wel gaar is. Ik heb al geleerd de temperatuur van de oven zo een 20-tal graden naar beneden te schroeven vergeleken met een recept. En nog...Maarja gelijk Samson en Gert zeggen: Repeteren, repeteren, wie zijn best doet, zal het leren (Juist naar Studio 100 TV Samson en Gert special aan het kijken)

Ook deze focaccia gaf niet het gewenste resultaat. Niet dat het aan het recept las hoor! Neen, voor een of andere reden wou mijn gist niet meer werken en rees het deeg zeer traag. Het resultaat was een vrij platte focaccia. Maar met een goede Italiaanse vulling ertussen was dit nog steeds een zeer smakelijk broodje!



Wat heb je nodig (voor 2 personen)

Voor de focaccia
250gr bloem
7gr droge gist
2 eetlepels olie + extra 
1 theelepel zout
130ml lauw water

Voor de vulling

2 eetlepels aioli (makkelijk zelf te maken door een teentje geperste knoflook in 2 eetlepels mayonaise te mengen)
Handvol rucola
1 tomaat in schijfjes
Halve bol mozzarella in schijfjes
2 sneetjes rauwe ham 

Hoe doe je het

Leg de bloem op het aanrecht en vorm een kuiltje in het midden. Leg aan de buitenkant van je bloem de gist en aan de andere kant het zout. Meng de olie met het water en giet dit in het kuiltje. Kneed het deeg te samen tot een soepel en glad deeg. Als je merkt dat het deeg te nat is, voeg je een beetje bloem toe. Te droog, voeg je wat water toe. Kneed minstens 10 minuten! Laat het deeg dan afgedekt een half uur rijzen. 
Bekleed een vierkante bakplaat met bakpapier. Neem je deeg en kneed het kort. Vorm een rechthoek en leg op de bakplaat. Duw de kantjes van het deeg goed naar de hoeken. Laat weer afgedekt een uur rijzen.
Verwarm je oven op 220 graden. Duw met je vinger gaatjes in de focaccia en besprenkel met olijfolie en wat zeezout. Bak ongeveer 25 minuten in de oven. Je kan altijd checken of je brood gaar is door aan de onderkant erop te kloppen. Een hol geluid betekent dat het deeg doorbakken is.

Snij de focaccia in 4 stukken en snij de 4 stukken op. Bestrijk 1 kant met aoili, beleg met de schijfjes tomaat, mozzarella, rucola en rauwe ham. Kruid met peper. Leg de andere helft terug erop en tast toe.
Smakelijk!

Tip: Je kan je focaccia net voordat je hem bakt ook nog beleggen met schijfjes olijven, dun gesneden ajuin ringetjes, knoflook, stukjes tomaat enz.

Reacties