Nog een taart! Maar dan een hartige: Quiche met spinazie, geitenkaas en spekjes

In het weekend durf ik al eens wat uitgebreider te lunchen dan de standaard boterham of broodje. Iets warms om door de dag te komen, zeker met dit hondsweer, is nu echt ideaal. Deze quiche kan je makkelijk op voorhand maken en lichtjes opwarmen om op te eten tijdens de middag met een klein slaatje of een soep. OK, het kost wel even een beetje tijd om hem zelf te maken als je ook het deeg zelf maakt (Je kan ook kant-en-klaar deeg uit de winkel gebruiken), zeker omdat je de bodem eerst blind (dus zonder vulling) moet voorbakken...(We don`t want a soggy bottem!). Maar het is het toch wel waard. Ik verheug me nu al op mijn lunch morgen want ik neem het overschotje mee naar mijn werk!



Wat heb je nodig (voor een taartvorm van 26cm): 

Voor de bodem
200gr bloem
140gr boter
50ml koud water
snufje zout 

Voor de vulling
200gr spekjes, gerookt
200gr verse spinazie
100gr zachte geitenkaas
6 zongedroogde tomaatjes, in reepjes gesneden
4 eieren
300ml room
peper
zout

Hoe doe je het:

Verwarm je oven op 180C. Beboter je taartvorm.
Voor de bodem meng je de bloem, boter in stukjes, water en zout tot een mals deeg. Rol uit op een bebloemd werkblad. Plaats voorzichtig je deeg in je taartvorm (Dit doe je het best door het deeg op te rollen op je deegrol en dan terug uit te rollen boven de bakvorm.)
Druk lichtjes aan in de bakvorm en snij aan de bovenkant het overtollige deeg weg. Bekleed de binnenkant met bakpapier en leg hierop iets zwaars (Ik gebruik hier spliterwten, maar je kan ook gewoon droge rijst of echte bakbonen gebruiken. Persoonlijk vind ik de echte bakbonen best duur, en wat losse rijst of spliterwten doen de job ook, je kan ze wel niet meer opnieuw gebruiken.) 
Bak de bodem nu "blind" voor ongeveer 20 minuten. Ook als je kant-en-klaar deeg gebruikt, doe je dit best om zeker te zijn dat je deeg gaar is!

Voor de vulling bak je de spekjes kort aan in de pan. Laat uitlekken op keukenpapier en stoof de spinazie nu aan. Dit is nodig omdat spinazie gigantisch veel water verliest en als dit vocht in je taart terecht zou komen, zou je een soepje verkrijgen in plaats van een quiche. Klop de eieren met de room los en kruid goed met peper en zout. 

Als je bodem klaar is, verdeel je de spinazie, spekjes, zongedroogde tomaten en geitenkaas over de bodem en giet je het ei-room mengsel in de vorm. Bak nu ongeveer nog voor 40 minuten. Laat nadien even afkoelen. Persoonlijk eet ik quiche het liefst lauw. 
Smakelijk!

Reacties